EQUUS
Psychologická dráma
Peter Shaffer
V malom anglickom mestečku oslepil sedemnásťročný chlapec šesť koní. Novinová správa inšpirovala v roku 1973 svetoznámeho britského dramatika a scenáristu Petra Shaffera k napísaniu hry Equus. O dva roky neskôr mu vyniesla Tony Award za najlepšiu hru. V príbehu s atraktívnou detektívnou zápletkou obnažuje tému citovej vykoľajenosti. Psychologická dráma, sprevádzajúca diváka kľukatou cestou odhaľovania tajomstiev duše.
Inscenácia rozpráva o tajomnom bohovi koní, chorých životoch aj o dušiach, ktoré hľadajú nehu. Zároveň kladie nemálo naliehavých otázok. Kto nesie vinu za chlapcov zločin, treba za ním hľadať vplyv bigotnej matky či drastického otca? Zapríčinila nevysvetliteľnú krutosť psychická porucha alebo potlačená sexuálna túžba? Alebo je vinníkom ľahostajnosť okolia?
„Téma náboženstva je ďalšou hlavnou líniou inscenácie. Som ateista, ale akceptujem všetky vierovyznania, ktoré neubližujú človeku alebo spoločnosti. Zlý výklad viery však môže mať fatálne následky – príklad toho nachádzame aj v hre Equus. Shaffer v hre načrtáva, že je proti zlému pochopeniu náboženstva. Z našej strany je to veľký výkričník, že sloboda slova a sloboda ľudskosti musí mať takisto právo, nielen božské práva a povinnosti,“ pokračoval hosťujúci režisér.
Najťažšie bolo podľa neho dešifrovať Shafferov text, v ktorom je množstvo filozofických, náboženských aj politických odkazov. Zbaviť ho týchto nánosov a množstva slov „urečneného“ autora. Má rád strohé vety, strohé myšlienky a temporytmus 21. storočia, aj preto s dramaturgičkou Miriam Kičiňovou predlohu pol roka upravovali a hľadali najdôležitejšie motívy.
Postavu mladého zločinca Alana Stranga, ktorého pred ôsmimi rokmi hral v londýnskej inscenácii Harrym Potterom preslávený Daniel Radcliffe, zveril režisér Dávidovi Hartlovi. „Môj hrdina je od začiatku do konca na javisku nahý. Nie fyzicky, ale duševne,“ vysvetlil Dávid Hartl. Režisér dodal, že fyzická nahota je zhmotnením duše.
Premiéra: 27. 3. 2015
Obsadenie
Autorský tím
Preklad | Danica Haláková |
Réžia, Vytvorenie réžijnej knihy a licencia | Michal Náhlik |
Dramaturgia | Miriam Kičiňová |
Scéna | Anita Szökeová |
Hudobné naštudovanie | Juraj Haško |
Kostýmy | Lenka Kadlečíková |