Zachránila ženy obvinené z bosoráctva. Nová scéna má muzikál Mária Terézia

recenzia

Zachránila ženy obvinené z bosoráctva. Nová scéna má muzikál Mária Terézia

Rozpráva aj príbeh čarodejnice.
25. mar 2019 o 15:12 Jana Alexová, SME

Dej muzikálu Mária Terézia sa začína po smrti manžela panovníčky Františka Štefana(Zdroj: René Miko)

BRATISLAVA. To, ako sa pomedzi prsty pozeráme na ľudí, ktorí sú iní ako my, či závidíme niekomu úspech, sa nemení po stáročia. Náš muzikál hovorí najmä o inakosti, hovorí režisér Dodo Gombár.
Spolu s hudobníkom a skladateľom Ľubom Horňákom a textárom Mariánom Brezánim pripravili v divadle Nová scéna muzikál Mária Terézia #posledná milosť.
Premiéry boli cez víkend.

 Muzikál sa začína v čase, keď Mária Terézia príde o milovaného manžela Františka Štefana Lotrinského. Po jeho smrti sa utiahla na dlhé mesiace do ústrania a upadla do depresie.

Dve ženy, dva príbehy

V tom istom čase prichádza do prešporskej Vydrice, osady pod Bratislavským hradom mladá žena Magdaléna. Po smrti manžela chce na novom mieste začať nový život a začne opravovať starý mlyn.

"Rozhodli sme sa rozprávať príbeh v dvoch líniách. Ponúkame dva muzikály, ktoré spolu súvisia len v spodných prúdoch, v pavučinách vzťahov a pretnú sa len jedenkrát," vysvetľuje režisér Dodo Gombár.

A kým z viedenského cisárskeho dvora ukazujú tvorcovia len akési obrazy zo života Márie Terézie, či už nezhody s následníkom trónu Jozefom, alebo začiatok novej vojny, dej muzikálu sa najviac posúva cez príbeh Magdalény.

Ako je možné, že sa ti tak darí?

"Magdaléna sa vo Vydrici stretáva aj s ľuďmi, ktorí jej chcú pomôcť. No viac bolo tých, čo jej nepriali a nepáčilo sa im, že medzi nich prišiel niekto nový," hovorí Petra Dubayová. V úlohe Magdalény ju alternuje Viktória Matušovová.

Mária Terézia #posledná milosť

Ak prišelec zrazu začne piecť aj lepší chlieb, problém je na ceste. A ak si to spojíte s niekoľkými náhodami, Magdaléninou záľubou v liečivých bylinkách či výkladom snov, bosorka je na svete.

"Dopátral som k množstvu procesov, ktoré sa naozaj stali v Šamoríne, v Krupine, v Bratislave. Všetko to boli veľmi tragické príbehy žien, v mnohých išlo o peniaze. Ak mladá žena ovdovela, najjednoduchšie, ako ju obrať o majetok, bolo obviniť ju z bosoráctva. A práve vďaka Márii Terézii sa u nás prestali páliť nevinné ženy," vysvetľuje skladateľ Ľubo Horňák.

Predlohou pre postavu Magdalény sa tvorcom stala reálna postava mladej ženy z Chorvátska, ktorú Mária Terézia zbavila viny z bosoráctva hneď dvakrát.

Prvú milosť chorvátske úrady nerešpektovali a údajnú bosorku naďalej mučili. Preto musela zasiahnuť aj druhýkrát.

Rytmizované dialógy

Tvorcovia v muzikále pracujú aj s reálnymi historickými postavami, je ním napríklad lekár a poradca Márie Terézie Gerard van Swieten, generál Hadík či postavy detí panovníčky Márie Kristíny a Jozefa.

Dialógy medzi postavami sa mnohokrát rýmujú a herci mali čo robiť, aby sa s nimi popasovali.

"Sú písané inak, ako sme zvyknutí, nie je to bežný slovosled a preto to bolo veľmi ťažké na zapamätanie si. Mala som čo robiť, aby som sa to naučila presne tak, ako to Dodo a Marián napísali," hovorí Sisa Lelkes Sklovská, ktorá stvárňuje panovníčku Máriu Teréziu.

Celkovo je v muzikáli málo hovoreného slova. V istých pasážach dialógy prechádzajú až do rytmizovaného spievania, ktoré pripomína rap. Najviac ho má postava Jozefa.

"Keď mi Ľubo Horňák poslal piesne, najskôr som sa zľakol, lebo som si to nevedel predstaviť, ale obľúbil som si to," hovorí David Hartl, ktorý stvárňuje Jozefa v alternácii s Martinom Harichom.
Tvorcovia rytmizovanými dialógmi podčiarkujú Jozefovu rebéliu voči matke, jeho osvietenstvo a reformátorstvo.
"Jozef je menovateľom jedného z hlavných problémov v príbehu. Tým je generačný rozdiel a akýsi zvláštny boj o moc - ako následník trónu vyčíta matke, že nerobí dosť a upadla do sebaľútosti," dodáva Hartl.
Hercov na javisku sprevádza živá kapela v zložení sláčikové trio, flauta, gitara, klávesy a bicie.